woensdag 29 juni 2011

Maakt internet ons nu dommer of slimmer?

Nicholas Carr stelt vast dat hij sinds hij internet gebruikt moeite heeft met het vasthouden van zijn aandacht wanneer hij leest. In het, al ouder, maar nog steeds vaak aangehaalde artikel van hem 'Is Google Making Us Stupid?' geeft hij toe dat het world wide web een universeel medium is en voor hem als auteur een godsgeschenk. Maar hiervoor moet een prijs betaald worden! Internet geeft ons stof tot nadenken, maar daarnaast vormt het ook het nadenkproces. Het vernielt het vermogen tot concentratie en beschouwing. Het verstand verwacht dat het informatie moet opnemen op dezelfde manier als internet informatie distribueert: in een snel bewegende stroom van deeltjes. We lezen dus anders op internet dan in een boek, minder diepgaand. Hierdoor verliezen we de capaciteit om tekst te interpreteren, het maken van rijke mentale verbindingen die ontstaan wanneer we diepgaand en zonder afleiding lezen. Wat we lezen op internet interpreteren we dus niet en slaan we daarom ook niet op in ons lange termijn geheugen. Dat hoeft ook niet, want we kunnen het later toch zo weer opzoeken. Als we iets willen weten, dan Googelen we het gewoon even. En zijn we het daarna weer vergeten, dan Googelen we het gewoon opnieuw. We zijn dus afhankelijk geworden van computers bij het begrijpen van de wereld om ons heen en hierdoor vlakt onze eigen intelligentie af tot kunstmatige intelligentie.

Kortom... internet maakt ons dommer! Of toch niet?

Jamais Cascio beweert dat we sinds we internet hebben een nieuw soort intelligentie hebben ontwikkeld vergelijkbaar met hersenkracht: vloeibare intelligentie. Google is niet het probleem, het is het begin van een oplossing. Door internet kunnen we dingen die we vroeger met geen mogelijkheid konden:
  • Krachtige simulaties en grootschalige datasets maken het mogelijk dat fysici modellen van een 11-dimensioneel universum te visualiseren, te begrijpen en erover te debatteren
  • Real-time gegevens van satellieten, wereldwijde milieu-databases, en hoge-resolutie modellen zorgen ervoor dat geofysici de subtiele tekenen van veranderingen op lange termijn om de planeet kunnen herkennen
  • Cross-verbonden planning-systemen maken het mogelijk dat iedereen met een paar klikken een complexe multimodale reisroute kan maken waar een reisagent dagen over zou doen
Volgens Cascio is er ook geen weg terug. De zee van informatie via het world wide web is niet van plan om op te drogen en het is daarom zinloos om te vertrouwen op onze cognitieve gewoonten die ontwikkeld en geperfectioneerd zijn in een tijdperk dat we nog beperkte toegang hadden tot informatie. Het versterken van onze vloeibare intelligentie is de enige mogelijke aanpak om te kunnen navigeren in het tijdperk van constante connectiviteit waarin we nu leven. En hij is overtuigd dat we onze vloeibare intelligentie kunnen versterken door social media. Wanneer de processorkracht toeneemt, kunnen tools als Twitter gebruik maken van complex simulaties en massieve datasets die een revolutie ontketenen in de wetenschap. Het kunnen geïndividualiseerde systemen worden die onze capaciteit voor het plannen en onze vooruitziende blik vergroten, die ons "what-if" laat spelen met ons levenskeuzen: waar te wonen, wat te studeren, misschien zelfs waar te gaan dineren.

Via @emijnsbergen

Kortom... internet maakt ons slimmer! Maar is dat wel wat we willen?

Tim Kreider vindt het niet weten juist een zegen. De direct toegankelijkheid die internet ons biedt maakt ons vervreemd, verveeld, eindeloos verlangend en teleurgesteld. In het artikel 'In Praise of Not Knowing' geeft hij aan dat hij vaak de ervaring heeft dat hij afgeleid is zodra hij begint met het lezen van een wetenschappelijk artikel waarin iets wordt uitgelegd wat hij zich altijd heeft afgevraagd. Alleen al dat je weet dat er een antwoord is, zorgt ervoor dat je op de een of andere manier leegloopt. Kreider hoopt dat kinderen, ondanks Google en Wikipedia, toch nog een weg vinden om dingen juist niet te weten. Leren hoe je onwetendheid kunt omzetten in mysterie, niet-weten omzetten in verwondering, is een nuttige vaardigheid. Eenvoudigweg omdat het blijkt dat de belangrijkste dingen in het leven - waarom het heelal er is, wat er met ons gebeurt als we dood gaan, wat mensen waarvan we houden echt voor ons voelen - dingen zijn die we nooit zullen te weten komen, zelfs niet via internet.

Via @emijnsbergen

Kortom.... ook via internet komen we niet alles te weten! Maar hoe denken de Nederlandse wetenschappers erover?

Volgens Niels Taatgen, hoogleraar Kunstmatige Intelligentie, zit het probleem hem in het verlies van productiviteit. Internet geeft constant onderbrekingen waardoor je de hele tijd moet terugschakelen. Als je leest of schrijft heb je een hele context in je hoofd. Die bouw je langzaam op terwijl je bezig bent. Na een interruptie moet je alles weer activeren.

Het grote verschil tussen oude en nieuwe media is volgens Barend van Heusden, hoogleraar Cultureel en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen, dat het geschreven woord letterlijk voor de ogen blijft staan. En dan kun je abstracte gedachten vormen. Van Heusden denkt dus wel dat het vermogen tot abstract denken afneemt nu we informatie via internet tot ons nemen.

Maar Jeroen Geurts, hersenonderzoeker en docent aan het VU Medisch Centrum geeft aan dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek is dat aantoont dat internet slecht is of dat je hersenen erdoor veranderen.

Via @link zomereditie

Kortom... wordt vervolgd!

Boekenbestaan



Via @emijnsbergen

Experimenting with mobile technologies in libraries

Waarom moet je als bibliotheek iets met 'mobiel' doen, welke vaardigheden en kennis heeft een m-bibliothecaris nodig en welke mobiele technologieën moet een bibliotheek inzetten. Dat vertelt Jo Alcock, bibliothecaris aan de universiteit van Birmingham in haar presentatie 'Experimenting with mobile technologies in libraries'.

Vaardigheden en kennis van een m-bibliothecaris: IT, communicatie, gebruikersgericht, onderzoek en ontwikkeling, samenwerking, mobiele devices en software, ...

Mobiele technologieën opgesplitst in:
  • content: e-books, elektronische artikelen en gedigitaliseerd materiaal
  • services: helpdesk, zoeken naar bibliotheekmaterialen, roulatie, stastieken, reserveren van werkplekken
  • mobiele content en services: QR, LBS en AR
Een presentatie met inspirerende voorbeelden van bibliotheken die mobiele technologie al inzetten en aan het eind gaat Alcock ook in op de financiële aspecten, wat gebruikers willen en geeft ze een link naar al ontwikkelde mobiele apps voor bibliotheken.

Empowering the Reader in a Digital World

In zijn presentatie 'Empowering the Reader in a Digital World' vertelt Chad Mairn van Novare Library Services over:
  • Onderscheidt tussen echte e-readers en andere devices waarop je e-books kunt lezen
  • Of e-books een grill of een trend zijn
  • E-book formaten en DRM
  • De sterken en zwakke punten van e-books voor bibiotheken en eindgebruikers
  • Wat met e-studieboeken
  • Voorstellen van nieuwe modellen voor bibliotheekservices in een digitale omgeving
  • E-book tools
  • Huiswerk voor bibliotheken die iets willen met e-books
Ondanks dat het gericht is op openbare bibliotheken geeft deze presentatie een mooi overzicht voor bibliotheken die iets willen met e-books. Mairn geeft in het begin van zijn presentatie aan dat het bij een boek om 'inhoud' gaat en dat een e-book gewoon een nieuw omhulsel is dat vervangen wordt zodra er een beter omhulsel is. Boeken an sich zullen dus niet verdwijnen. Tuurlijk zullen ze dat niet, maar ik denk niet dat alleen het omhulsel zal veranderen, ook de inhoud zal toch worden aangepast. Aan het eind van zijn presentatie bevestigd Mairn dit door in te gaan op de toekomst van lezen op het web: het browser-based boek. En volgens mij verschilt zo een boek wel degelijk erg van een papieren boek: niet alleen door de toevoeging van links, maar zeker ook de schrijfstijl en hoe gebruikers de boeken lezen.

dinsdag 28 juni 2011

SCONUL Seven Pillars of Information Literacy

Naast de ACRL (American College Research Libraries) standards is er ook het SCONUL (Society of College, National and University Libraries, UK & Ireland) 7 pillars of information literacy in april 2011 uitgegeven. Voor het gemak de ARCL standards deze is uit 2000 afkomstig, jammer. Misschien dat iemand een recentere versie heeft/kan vinden? Zinnig om beide documenten eens met elkaar te vergelijken.

Gadgetwise: Digital Diary: Is Anonymity Dead?

Tegenwoordig worden personen met incomplete profielen (anoniem) op sociale websites met de nek aangekeken, terwijl dit een aantal jaren terug juist aangemoedigd werd. In hoeverre moet je nu open zijn op het internet? Gadgetwise: Digital Diary: Is Anonymity Dead?: "Anonymity on the Web may be eroding, but is social media the culprit? Or are shifting social norms and cultural expectations to blame?"

maandag 27 juni 2011

App City: Putting the Library on Your Smartphone

App City: Putting the Library on Your Smartphone: The New York Public Library system has released three mobile applications that make interactions with the system easier than ever.

Drie verschillende bibliotheek apps worden uitgelegd in dit artikel. De leukste is toch wel het spelletje "Find the Future" waarmee je met je mobiel QR foto's maakt van objecten in de bibliotheek, clever!

donderdag 23 juni 2011

Social media in het onderwijs: mailen mag, maar twitter is sneller

Social media integreren in het onderwijs, kan dat?

Absoluut, zo is Irma van Zanten-van Houts (Studiecentra HAN) haar overtuiging.

Ze heeft onlangs voor het eerst getwitterd en geblogd bij de lessen informatievaardigheid voor eerstejaarsstudenten ALO, Algemene Lichamelijke Opvoeding. Een verslag van haar ervaringen vind je op haar blog. Ze sluit het bericht af met een mooi overzicht van docenten die haar op dit terrein voorgingen en bewijsmateriaal dat Twitterende studenten betere resultaten halen.

Hieronder een aantal dingen die ik uit de blogs heb gehaald:

  • Gebruik hashtag zodat studenten vragen kunnen stallen zonder dat ze de docent moeten volgen
  • Gebruik hashtag voor het opbouwen van een faq
  • Blog koppelen aan Twitter en blogberichten en tweets laten aansluiten qua inhoud + gebruik hashtag in zowel blog als tweets
  • Huiswerk via een blog aanbieden
  • Lesmateriaal op YouTube plaatsen
  • Minireflecties via Twitter ipv één eindreflectie op papier
  • Gebruik Twitter-poll in de colleges
  • Twitter gebruiken als nieuwsflow: links naar achtergrondinfo, nieuws en andere info die aansluiten bij het lesmateriaal
  • Tweets integreren in Powerpoint en Prezi

Dutch Lawmakers Adopt Net Neutrality Law

Nederland in The New York Times:
Dutch Lawmakers Adopt Net Neutrality Law: The Netherlands has become the first country in Europe to ban its mobile operators from blocking or charging consumers extra for using Internet-based services like Skype:

Dan moet nieuws uit eigen land natuurlijk niet ontbreken:

Netneutraliteit opgenomen in Telecomwet: "AMSTERDAM; De Tweede Kamer heeft woensdag een nieuwe Telecomwet aangenomen waarin onder meer netneutraliteit en een verbod op cookies in is opgenomen."

Gadgetwise: How to Know if You've Been Hacked

Hebben hackers ook toegang tot jouw gegevens?
Gadgetwise: How to Know if You've Been Hacked: A new site lets you check whether your information is in 13 publicly available stashes containing more than 800,000 stolen records.

Ziekenhuis wisselt via iPad informatie uit met patiënt

Ziekenhuis wisselt via iPad informatie uit met patiënt: Radboud Ziekenhuis maakt apps voor zorg 2.0.

Krantenapps populair onder digitale lezers

Afkomstig uit Informatieprofessional: Krantenapps populair onder digitale lezers: 70 procent van de tabletbezitters heeft een of meer media-apps.

woensdag 22 juni 2011

Artikel:“If it is too inconvenient I'm not going after it:” Convenience as a critical factor in information-seeking behaviors

“If it is too inconvenient I'm not going after it:” Convenience as a critical factor in information-seeking behaviors: "Publication year: 2011
Source: Library & Information Science Research, Volume 33, Issue 3, July 2011, Pages 179-190
Lynn Sillipigni, Connaway , Timothy J., Dickey , Marie L., Radford
In today's fast-paced world, anecdotal evidence suggests that information tends to inundate people, and users of information systems want to find information quickly and conveniently. Empirical evidence for convenience as a critical factor is explored in the data from two multi-year, user study projects funded by the Institute of Museum and Library Services. The theoretical framework for this understanding is founded in the concepts of bounded rationality and rational choice theory, with Savolainen's (2006) concept of time as a context in information seeking, as well as gratification theory, informing the emphasis on the seekers' time horizons. Convenience is a situational...
Research highlights: ►User convenience is a major research finding, in all information-seeking situations. ►Users satisfice information needs, finding resources that are quick and good enough. ►Ease of direct access to information resources is very important. ►Time is an important situational factor, across demographic categories. ►Library systems should become more like the Web, and embedded in users' workflows."

Gadgetwise: Q&A: E-books Without an E-Reader

Via onderstaande link wordt uitgelegd hoe je een ePub file kunt openen op de computer:

Gadgetwise: Q&A: E-books Without an E-Reader: I can't open an ePub file on my computer. What is this file type and is there anyway to read one of these files on the computer?

Hey, New Academic Librarian: You Need To Keep Up, Too

Volgens Steven Bell (bibliothecaris aan de Temple University van Philadelphia) moeten onderwijsbibliothecarissen in wording al in hun studietijd starten met het bijhouden van vaknieuws. Dat geldt natuurlijk ook voor onderwijsbibliothecarissen die al in het vak zitten!

Want Bell stelt vast dat het nogal ontbreekt aan de '2b informed' vlijt. En laten wij, Niloufar en ik, daar nu meer dan genoeg van hebben, vandaar deze nieuwe weblog: ⓙⓤⓢⓣ 2b ⓘⓝⓕⓞⓡⓜⓔⓓ!

Bell geeft aan dat het vanzelfsprekend moet zijn dat onderwijsbibliothecarissen vaknieuws lezen. Hij vertikt het dan ook om op zijn blog zijn lezers te attenderen op artikelen in de meest toonaangevende tijdschriften. Hij noemt Chronicle of Inside Higher Ed. Vertaald naar hier zouden op deze blog dus geen verwijzigingen mogen komen naar bijvoorbeeld de Informatie Professional of ScienceGuide. Maar neen, we gaan geen bronnen uitsluiten... alles wat ons integreert, pakt, interesseert rond informatie-, bibliotheek-, onderwijsgerelateerde onderwerpen willen we delen. Zo blijven wij informed en jullie ook. En je hoeft maar een beetje '2b informed' vlijt te tonen door je te abonneren op onze blog via RSS of e-mail (kijk in de zijkolom).

Lees het hele artikel van Bell via http://www.libraryjournal.com/lj/home/891021-264/hey_new_academic__librarian.html.csp