dinsdag 17 juli 2012

Digitale studiegewoonten

Een collega attendeerde mij op een artikel van ereaders.nl met als titel 'Eindcijfer student afhankelijk van leesgedrag eerste drie weken'. Het bleek om een infographic te gaan gebaseerd op gegevens van een onderzoek uitgevoerd door Kno, een Amerikaanse leverancier van digitale studieboeken. Hier de resultaten opgesplitst.

In de eerste drie weken van een semester kan aan de hand van het leesgedrag al voorspeld worden wat voor cijfer de student mogelijk gaat halen: studenten met hoge cijfers werken de tekst systematisch door, terwijl studenten met een lager cijfer vaker heen-en-weer springen in de tekst.

 
Bedrijfskundestudenten duiken pas tegen het einde van een semester volop in hun digitale studieboeken en studenten die een sociale studie volgen lezen het minst, vergeleken met studenten uit andere studierichtingen.


Medische studenten houden er het meest intensieve leesschema op na.


Wiskunde studenten navigeren dubbel zoveel keer naar specifieke pagina's dan bèta-studenten en studenten die een sociale studie volgen.


Verder blijkt dat verpleegkundestudenten de meeste markeringen aanbrengen in hun studieboeken.


Toekomstige ingenieurs maken veelvuldig gebruik van de zoekfunctie.