vrijdag 19 april 2013

Bibliotheek Reference | Bibliotheek Inlichtingenwerk

Als ik aan bibliotheek reference (bibliotheek inlichtingenwerk) denk dan denk ik met nostalgie terug aan mijn studiejaren bij de opleiding IDM. Tijdens de opleiding werd het boek "Introduction to Reference Work" aanbevolen. Een van de hoofdstukken uit het boek is "Reference Interview".  Wij als informatiespecialisten komen regelmatig met studenten in contact door (info)baliediensten waarbij studenten naar ons toe komen met allerlei soorten vragen. Tijdens een baliesessie (lees: reference interview) heb je de kans om een student iets meer informatievaardigheden bij te brengen. Alleen, hoe zorg je ervoor dat de student dit ook daadwerkelijk onthoudt? Stel, student X is op zoek naar een artikel over de economische crisis. Dan is de volgende logische stap om de student te verwijzen naar een geschikte bibliotheek databank dat artikelen bevat over de economische crisis. Wellicht geef je als tip mee dat Google Scholar ook een goede optie is of World.cat.org en natuurlijk relevante zoektermen. Nu zijn er 3 verschillende databases aan de student doorgegeven. Met het oog op het concept 'leven lang leren - life long learning' is de vraag: welke v/d drie databases zal de student daadwerkelijk onthouden en vervolgens blijven gebruiken?  Antwoord: dat blijft onbekend. Je kunt de kans hoogstens iets vergroten door wat je gezegd hebt te herhalen OF door wat je gezegd hebt te herhalen EN op te schrijven en dit aan de student mee te geven. Zelf merk ik dat ik meestal herhaal en niet altijd een notitie maak van wat ik heb uitgelegd aan de student. 

Het blogartikel "Student learning at the reference desk: bringing home notes"
(the undergraduate science librarian) zette mij aan het denken: ik heb meer invloed dan ik denk als studenten bij mij aan de balie vragen stellen. Bibliothecarissen bij de bibliotheek Milne (VS) gaan beginnen met het distribueren van hun notities aan studenten over onder andere:
  • relevante zoektermen
  • relevante databases
  • relevante websites
De notities worden geschreven op dubbelzijdige carbonpapier zodat de notitie aan de student meegegeven kan worden waarbij de student altijd terug kan grijpen naar de informatie, maar ook een kopie voor eigen onderzoek. Daarnaast zijn zij van plan om een korte vragenlijst uit te zetten bij studenten ter evaluatie over wat studenten hebben geleerd tijdens een baliesessie.

Ik ben benieuwd naar: A. wat voor resultaten dit zal opleveren en B. hoe worden de baliessies geëvalueerd door Nederlandse bibliotheken (worden deze uberhaupt geëvalueerd?).